۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۲۲۸۹۰
آیت الله فاضل لنکرانی:

حوزه می تواند پاسخگوی نیازهای قضایی باشد | اقدامات آقای رئیسی امیدبخش است

حوزه می تواند پاسخگوی نیازهای قضایی باشد | اقدامات آقای رئیسی امیدبخش است
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه قوه قضاییه در گام دوم انقلاب باید به جایگاه اصلی و فقهی خود بازگردد، گفت: قوه قضاییه مانع تحقق فساد در جامعه شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ظهر امروز در دیدار اعضای انجمن وکلا و مشاوران قوه قضاییه با اشاره به مبانی فقهی بحث قضاوت و وکالت گفت: قضای تراز اسلامی آن است که طرفین دعوا وکیل نگیرند، بلکه قاضی در باب قضا همه امور را برعهده داشته باشد.

 وی با بیان اینکه تحول در قوه قضاییه منوط به تقویت قضات است، اظهار داشت: مراتب علمی و فقهی قضات کشور باید تقویت شود تا بتوانند در زمینه احکام فقهی مجتهد باشند؛ هر چه قضات از نظر علمی و فقهی قوی تر باشند، قوه قضاییه کارآمدتر خواهد شد.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات وکلا با تسلطی که بر مبانی حقوقی دارند قضات را دور می زنند، از این رو قضات باید به گونه ای تربیت شوند که نتوان آنها را دور زد؛ برای جلوگیری از تسلط وکلا بر قضات باید تدابیری در قانون گذاری اندیشیده شود تا وکلا نتوانند با دور زدن قانون قاضی را به اشتباه بیاندازند.

وی با تأکید بر اینکه امروز متأسفانه علیرغم گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی روند قوی و مطلوبی را در تربیت قضات کشور شاهد نبوده ایم، گفت: باید فرهنگ سازی کنیم تا مردم طبق ضوابط و معیارها به دستگاه قضا مراجعه کرده و راه دور زدن قانون از وکلا اخذ شود؛ قوانین باید به گونه ای تنظیم و تصویب شوند که راه گریز نداشته باشد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: امروز دنیا به این سمت رفته است که هر کسی در دعاوی حقوقی باید وکیل داشته باشد، اما باید دانست که از دیدگاه اسلام ایده آل آن است که قاضی برای متهمان خود همه امور را انجام دهد و در نهایت بر اساس عدالت حکم کند.

وی با بیان اینکه یکی از شروط قاضی، «اجتهاد مطلق» است، مطرح کرد: ما در طول 40 سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است باید در این راستا گام بر می داشتیم؛ امروز حوزه های علمیه باید مجتهدانی را برای کار قضاوت تربیت کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به وظایف قوه قضاییه در گام دوم انقلاب اسلامی ابراز داشت: در گام دوم انقلاب باید سعی کنیم قضات مجتهد وارد عرصه قضا شده و تحولات لازم را ایجاد کنند؛ قوه قضاییه در گام دوم انقلاب باید به جایگاه اصلی و فقهی خود بازگردد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجمن وکلا و مشاوران قوه قضاییه یادآور شد: امروز حوزه علمیه می تواند به نیازهای قوه قضاییه پاسخگو باشد و دست اندرکاران باید سؤالات خود را برای ما ارسال کنند تا بتوانیم پاسخگویشان باشیم.

وی اطاله دادرسی را از آسیب های دستگاه قضایی برشمرد و ضمن تقدیر و تشکر از رییس دستگاه قضا در زمینه اقدامات تحول زا در قوه قضاییه تأکید کرد: امیدی که بخاطر اقدامات اخیر قوه قضاییه برای مردم به وجود آمده، برای ما نیز امیدوار کننده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه قوه قضاییه باید مانع تحقق فساد در جامعه شود و مردم را به حق اصلیشان برساند، خاطرنشان کرد: متأسفانه قوه قضاییه از محل اعتماد و ملجأ بودن مردم خارج شده بود، اما امروز این موضوع در حال درست شدن است؛ باید دانست که همه مباحث مربوط به دعاوی باید در دادگاه ها رسیدگی شود.

وی یکی از جلوه های حکومت اسلامی را عدالت قضایی دانست و تصریح کرد: ما باید به جایی برسیم که یکی از دستاوردهای عظیم انقلاب خود را با عنوان عدالت قضایی به جهانیان معرفی کنیم؛ متأسفانه قضای اسلامی در 40 سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد نمره خوبی در جامعه نداشته است./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را میتوانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
حسین ثالث موید
ارسال نظرات